KOSZYK JEST
PUSTY

Dieta-nie taka straszna..odpowiedzi na najczęstsze pytania.

kwi24

Dieta-nie taka straszna..odpowiedzi na najczęstsze pytania.

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi stosowania diety,  postanowiliśmy opublikowac odpowiedzi na najczęstsze pytania.

Odpowiedzi udzieliła nasza dietetyczka Joanna Romanowska.

  1. Dlaczego ta dieta jest tak droga?

„Nie stać mnie na tą dietę, awokado za 4 zł- o zgrozo!!”

Proszę pamiętajmy , że podstawą naszego jadłospisu powinny być warzywa, owoce oraz wysokobłonnikowe produkty zbożowe. Oczywiście warzywa i owoce egzotyczne mogą być drogie, ale możemy wybierać te produkty których akurat jest pod dostatkiem, czyli warzywa i owoce sezonowe. Takie produkty jak : kasza gryczana, płatki owsiane, soczewica, siemię lniane, buraki, cebula, marchew, pomidory, jabłka, śliwki – są jednymi z najzdrowszych produktów a ich cena jest bardzo przystępna. Warto stworzyć sobie taki pakiet startowy składający się ze zdrowych i tanich produktów, który można z czasem rozszerzać o bardziej wyszukane produkty spożywcze takie jak nasiona chia, orzechy brazylijskie czy komosę ryżową. Warto również zwracać uwagę na pojawiające się w sklepach promocje, dzięki którym drogie produkty możemy kupić w naprawdę dobrej cenie np. awokado. Bakalie i orzechy również do tanich nie należą, ale zakupiona paczka może nam starczyć na całkiem długi czas, ponieważ w samej diecie pojawia się ich niewiele. Orzechy są świetnym źródłem zdrowych tłuszczy ale z drugiej strony są bardzo kaloryczne, dlatego starczą nam na dłużej. Zachęcam również do szukania promocji w sklepach internetowych.

Jednym z elementów zdrowego stylu życia jest odżywianie. Liczne choroby cywilizacyjne wynikają z nieprawidłowego odżywiania. Dlatego już teraz warto zwrócić  uwagę na produkty, jakie wybieramy na co dzień. Żywienie jest tak elementarną składową życia, że aby być zdrowym, trzeba wybierać świadomie i dostarczać sobie właściwych i wartościowych produktów.

DLA CHCĄCEGO NIC TRUDNEGO

Jeśli ktoś ma cel i siłę , wierzy w  to co zaplanował, pragnie osiągnąć efekt, to absolutnie nic go nie powstrzyma. Ja wierzę w to, że ostatnie zdanie jest o Was. Powodzenia!

  1. Godziny posiłków

Nie mogę stosować tej diety, ponieważ wstaję o 6.00 a w diecie jest napisane, że śniadanie mam zjeść o 8.00”

Godziny posiłków podane w jadłospisie są tylko orientacyjne. Posiłki mogą być ruchome +/- 30min-1godziny, z tym że przerwy pomiędzy posiłkami powinny wynosić ok. 3godzin. Pierwszy posiłek powinien być zjedzony w przeciągu 30min od przebudzenia się a ostatni ok. 3godziny przed snem . Także godziny proszę dostosować odpowiednio do swojego planu dnia. Przykład: jeżeli idę spać o g.24 to nie znaczy , że ostatni posiłek muszę zjeść o g.18, ponieważ w nocy dopadnie mnie wilczy głód. Zatem spokojnie kolację zjem o g.21.

  1. Zamienniki produktów

„Nie mogę stosować tej diety, ponieważ były w niej wymienione czereśnie! Przecież ich teraz nie dostanę!”

Wiele Pań na starcie już zrezygnowało z diety,  ponieważ pojawił się tam produkt, który akurat był stosunkowo drogi lub taki, którego akurat nie lubimy. Dlatego poniżej przedstawiam listę zamienników produktów spożywczych , które zostały użyte w jadłospisach:

- OWOCE: mango, brzoskwinie, wiśnie, maliny, borówki, truskawki itp. mogą Panie swobodnie wymieniać na inne owoce np. aktualnie sezonowe czyli: jabłka, gruszki. Oczywiście zaraz będzie duży wybór owoców letnich  (maliny, truskawki itp.) dlatego warto pamiętać o rotacji i różnorodności, ponieważ dzięki temu dostarczamy wszystkich potrzebnych nam składników mineralnych oraz witamin.

-WARZYWA: obowiązuje taka sama zasada jak w przypadku owoców. Jeżeli w jadłospisie pojawił się np. pomidor, którego nie lubimy to śmiało proszę go zamienić na  ogórka, brokuły czy paprykę.

- WARZYWA STRĄCZKOWE: soja, soczewica, ciecierzyca, groch, fasola, bób można używać zamiennie. Jeżeli obróbka tych produktów przyprawia Panie o zawrót głowy, można śmiało kupować produkty w puszkach lub słoikach już gotowe. Lepiej zjeść taki produkt niż nie jeść strączków wcale. Są one zdrowym źródłem białka oraz węglowodanów. Są bogate w takie składniki mineralne jak: żelazo, wapń, fosfor, magnez. Zazwyczaj przyczyną trawiennego dyskomfortu po spożyciu roślin strączkowych jest ich niewłaściwe przyrządzanie i serwowanie. Największy grzech to łączenie ich z produktami ciężkostrawnymi np. fasolka po bretońsku z tłustą kiełbasą.

-NABIAŁ: jogurty naturalne, kefir, maślanka można używać zamiennie.

-WĘGLOWODANY: ryż, makaron, kasze (wszystkie rodzaje) można również używać zamiennie. Warto spożywać produkty jak najmniej przetworzone tzn.: ryż brązowy, dziki, czarny , makarony z mąki z pełnego przemiału, razowe, pełnoziarniste.

4.Modyfikacje posiłków.

„Nie mogę stosować diety, ponieważ  nie lubię koktajlów”

(np. koktajl można zjeść osobno, owoce surowe - gotować) -

Istnieje możliwość modyfikacji posiłków tak, aby Paniom te posiłki odpowiadały.

Jeśli nie lubią Panie koktajli nie ma problemu, aby zjadły Pani składniki koktajlu osobno.

Surowe owoce - jeśli występują jakieś dolegliwości, można je uprażyć, podgotować lub upiec.

Surowe warzywa - jak wyżej.

Jeśli w diecie znajdują się warzywa lub owoce po których występują jakieś dolegliwości, proszę zamienić je na inne dobrze tolerowane.

  1. Dlaczego dieta jest tak urozmaicona i czasochłonna?

„Myślałam, że ta dieta będzie prostsza i bardziej normalna”

Diety, które zostały dla Pań ułożone, nie zostały poprzedzone wywiadami  żywieniowymi, które zazwyczaj są przeprowadzane. Nie było to możliwe, dlatego bazując na doświadczeniu i pragnąc stworzyć diety, w których każdy znajdzie coś dla siebie, posiłki są tak różne. Urozmaicenie posiłków daje również możliwość dostarczenia różnych potrzebnych składników odżywczych, jak również pokazuje wiele możliwości połączeń smakowych i wykorzystania poszczególnych składników.

Większość z Pań wyraziła chęć zmiany swoich nawyków żywieniowych, stąd też użycie różnych produktów, czasem może zupełnie nowych dla Pań. Przez wiele lat gotowały Panie w pewien, określony sposób i zmiana tych nawyków wymaga czasu. Również nauka nowych smaków wymaga czasu, dlatego zachęcamy, aby się Panie nie zrażały. Dotyczy to również innych członków rodziny (męża, dzieci). Jesteśmy pewne, że przygoda ze zdrowym odżywianiem, którą Panie teraz rozpoczynają, nie będzie tylko krótkim epizodem w Paniach życiu, a trwałą zmianą na lepsze, co przełoży się również na poprawę samopoczucia i lepsze zdrowie.

Czy diety są czasochłonne? Z początku tak, ponieważ wymagają od Pań nauki na nowo jak robić zakupy, jak organizować pracę w kuchni i jak gotować. Z czasem stanie się to dużo łatwiejsze i mniej skomplikowane. Będą Panie planować z wyprzedzeniem, gotować na dwa dni, korzystać ze zdrowych produktów.

W dietach nie ma gotowych dań. Mamy nadzieję, że nie korzystają Panie z takich rozwiązań na co dzień, ponieważ żywność przetworzona pozbawiona jest większości witamin i składników mineralnych. Możliwe, że jej przygotowanie jest szybsze, ale w zdrowym odżywianiu chodzi o dostarczanie żywności, która bogata jest w błonnik i wyżej wymienione składniki. O żywność, która poza zaspokojeniem głodu, będzie również źródłem satysfakcji i smaku.   

  1. Czy muszę sztywno trzymać się diety? (rotacja posiłków)

Aby osiągnąć najlepsze rezultaty najlepiej, aby wykonywały Panie wszystkie posiłki. Oczywiście może zdarzyć się tak, że coś nie będzie Paniom smakowało, dlatego zachęcamy, aby najpierw wypróbowały Panie możliwie jak najwięcej zaproponowanych posiłków. Dzięki temu przekonają się Panie czy dany dobór produktów Paniom odpowiada, czy nie. Ostatecznie mogą Panie zastąpić dany posiłek (np. obiad) z jednego dnia obiadem z innego, aby nie przerywać stosowania diety z powodu jakiegoś składnika, którego Panie nie lubią i nie jadają. Diety zaplanowane są na kaloryczności, które zostały wyliczone dla każdej z Pań, dlatego prosimy starać się zjadać w całości przygotowane porcje, nie decydować samodzielnie o np. nie zjedzeniu chleba czy kaszy. Udział białek, tłuszczy i węglowodanów również jest wyliczony dla każdej z Pań, dlatego rezygnowanie z poszczególnych produktów nie jest wskazane.

 mgr Joanna Romanowska

 

kwi  24
Oprogramowanie sklepu internetowego Sellingo.pl